Copyright CustomBikersFinland Ry 2017  

Matkakertomus Custom Bikers Finland Lofoottien reissu 25.-30.6.2018

Etelästä reissuun saapuvat aloittivat matkansa jo aiemmin. Jari H lähti matkaan jo juhannusaattona perjantaina, ja yöpyi Keuruulla kun pyörä sippasi keskustaan. Pelastuspartio Tavi & Koistinen riensivät hätiin, ja Jari sai Koistisen Juhanin pyörän lainaan reissulle. Oma pyörä vietiin korjaamolle lavetilla. Osa porukasta ajoi lauantaina Kärsämäelle, jossa he yöpyivät ja ajoivat sunnuntaina Tornioon. Pari jäsentä ajoi Tornioon suoraan kotoa sunnuntaina. Viimeinenkin reissulainen pääsi perille Tornioon myöhään sunnuntai-iltana, kun päivä meni korjaustoimenpiteiden merkeissä. Motorismi on yllätyksiä täynnä oleva laji 

Illalla kävimme ajelemassa Kukkolankoskella, ja seuraamme liittyi muutama paikallinen CBF-jäsen ikään kuin saattelemaan Lofooteille matkaavia matkaan.

Kukkolankosken reissun jälkeen saunoimme, paistoimme makkaraa ja kävimme läpi aamun aikataulua, ajojärjestyksiä ja reissun kulkua.

Päivä 1, maanantai 25.6.

Kokoonnuimme Nesteelle aamulla klo 8.00 ja starttasimme klo 8.15. Sää oli aurinkoinen, lämpöasteita noin 10. Ensimmäinen pysähdys oli Töressä, ja siitä jatkoimme Överkalixiin, jossa pidimme hieman pidemmän tauon. Paikallisen alkoholiliikkeen auettua ja ostokset tehtyämme jatkoimme matkaamme Gällivareen ja sieltä Kiirunaan, jossa pidimme ruokatauon. Paikallinen pizzeriayrittäjä meni laskuissa sekaisin, mutta onneksi Hansu ansiokkaasti selvitti tilanteen :D Olimme jonkinlainen nähtävyys kauppakeskuksen pihalla, melko moni kävi ihmettelemässä ja ihastelemassa pyöriämme.

Kiirunasta eteenpäin lähdettäessä alkoivat maisemat muuttua ja myös poroja ilmaantui tielle. Muutaman kerran saimme hätistellä emoja vasoineen tieltä, vasat makasivat tiellä ja emot uhittelivat moottoripyörille, yksikään ei kuitenkaan käynyt päälle, vaan väistivät lopulta kiltisti tien sivuun. Tunturit suurenivat ja Torneträsk-järven rannalle päästyämme alkoivat motoristien päät kääntyillä maisemia ihaillen. Saavuimme perille Abiskoon noin klo 17, ajomatkaa ensimmäiselle päivälle tuli noin 480 km, sää oli aurinkoinen koko matkan. Majoittauduimme Abisko Guesthouseen ja lähdimme melkein saman tien käymään muutaman kilometrin päässä Abiskon kanjonilla. Kanjoni on hieno paikka, vesi kuohuu maantien ali kanjoniin.

Majapaikan pihalta näkyy hyvin Lapporten eli Lapin portti, joka on Abiskon maamerkki.

Illalla kävimme majatalon vieressä olevassa kaupassa ja valmistimme ruokaa yhteiskeittiössä, saattoipa joku nauttia pari virvoitusjuomaakin. Kovin pitkään ei jaksanut kukaan valvoa, uni tuli silmään aika aikaisin.

Päivän ajomatka Tornio – Abisko mutkien (Överkalix ja Gällivare) kautta 480 km.

Majoitus Abisko Guesthouse 2 hh 990 SKR, etukäteen sovittu ryhmäalennus -15% eli hinnaksi jäi 841,50 SKR (yhteinen vessa ja suihku sekä keittiö)

Päivä 2, tiistai 26.6.

Päivä valkeni pilvisenä, ja yr.no kertoi, että tänään ajettaisiin sateessa. Puimme sadekamat päälle jo Abiskosta lähtiessä, ettei tarvitse tien sivussa alkaa kiskomaan niitä päälle. Sade alkoikin melko pian liikkeelle lähdettyämme, ja sadetta jatkui koko päivän. Ajoimme ensin Narvikiin ja sotamuseon alla olevaan parkkihalliin, sinne sai hyvin märät kamppeet kuivumaan pyörien päälle. Parkkihallin maksu oli 20 NOK/tunti.

Sotamuseo oli pysäyttävä paikka. Lippu sinne maksoi 100 NOK/hlö. Esillä oli paljon toisen maailmansodan aikaista kalustoa, silloin kun käytiin Narvikin alueella kovat taistelut norjalaisten ja saksalaisten välillä, myös liittoutuneet tulivat avuksi. Rautatieyhteys Narvikista Venäjälle oli Hitlerille kovin haluttua tavaraa, sitä kautta kun mahdollisesti onnistuisi pohjoisen Venäjän valloittaminenkin.

Vietimme sotamuseossa vajaat kaksi tuntia, jonka jälkeen menimme syömään toisella puolella katua olevaan Bella Napoli –ravintolaan. Hintaesimerkki: ruokailu juomineen kahdelta henkilöltä maksoi 558 NOK, ruokina isot annokset kanaa ja pihviä lisukkeineen.

Ruokailun jälkeen jatkoimme matkaa, sadekamatkin olivat vähän ehtineet kuivahtaa parkkihallissa. Ne tosin kastuivat uudelleen, kun koko matkan Evenskjeriin satoi vettä, välillä vähemmän ja välillä enemmän. Tuulikin yltyi päivän edetessä, ja kun pääsimme Evenskjeriin tuli meitä vastaan kilometrien pituinen autojonon pää. Tjelsundbrua –silta oli laitettu kiinni myrskytuulen vuoksi, ja autot jonottivat tiellä. Joitain yksittäisiä autoja (linja-autoja ja rekkoja) päästettiin yli yksitellen. Myrskytuuli tuntui moottoripyörissäkin, välillä heitti todella kovaa sivusuunnassa ja sai tehdä töitä pitääkseen pyörän omalla kaistalla. Villen navigaattori löysi meille jonkin aikaa jonotettuamme oikoreitin, ja pääsimme ajamaan sitä pitkin majapaikkaamme Tjelsundbrua campingille. Onneksi emme olleet menossakaan sillan yli tuona päivänä.

Kun pääsimme majoittumaan, sade lakkasi. Myrskytuuli puhalsi nurkissa koko yön ja laantui vasta aamuyöllä.

Majoituspaikassa oli mökkejä ja huoneita, mökeissä oli keittiö ja huoneissa yhteiskeittiö. Lähin kauppa oli muutaman kilometrin päässä Evenskjerissä.Istuimme iltaa yhteisessä oleskeluhuoneessa ja kävimme ihastelemassa maisemia rannassa. Uni tuli tänäkin iltana helposti.

Päivän ajomatka Abisko – Narvik – Tjelsundbrua camping 177 km

Majoitus Tjelsundbrua camping, 4 h mökki 1220 NOK (keittiö, kaksi makuuhuonetta, vessa ja suihku)

 

Päivä 3, keskiviikko 27.6.

Aamu valkeni pilvisenä. Tuuli oli laantunut myrskylukemista, mutta tuulta oli edelleen 12m/s. Yle Kemin toimittaja Risto Koskinen soitti ja halusi kysellä kuulumisia ja nauhoittaa haastattelun iltapäivän radiolähetykseen, myrsky kun oli ollut esillä radiossa muutenkin. Näin Meri-Lapin radiokuuntelijat saivat pienen tunnelmapalan reissustamme.

Lähdössä huomasimme, että Arin takarengas oli lähes tyhjä. Paikkausvaahdot sisälle, hiljaista ajoa lähimmälle huoltoasemalle Evenskjeriin, ilmaa renkaaseen ja pääsimme lähtemään. Sillalla tuuli oli melko navakkaa edelleen, ja kun autojono pysähteli sillan kunnostuksesta johtuvien töyssyjen takia, tuntui sillan ylimmässä kohdassa seisoskelu pyörän kanssa hieman kiikkerältä. Melko pian lähdettyämme alkoi myös sataa, joten tämäkin päivä ajettiin sadevarusteissa.

Kuva on otettu 31 km ennen määränpäätä. Hansu ja Marko ajelivat edeltä seuraavaan majapaikkaan.

Olimme perillä Sildpollnesissä iltapäivällä. Sildpollnes sjöcamping on todella upea paikka! Meri, vuori, ihana pieni kappeli meren rannalla ja hyvä palvelu  Ari sai renkaansa paikattua kunnolla tubeless-paikalla kun campingin alueella toimiva korjaamo auttoi.

Sade lakkasi pian sen jälkeen kun pääsimme perille, ja sadevarusteet sai jättää kuivumaan kun lähdimme syömään läheiselle Sandsletta campingille. Siellä söimme vatsamme täyteen, lautasilta löytyi lohta, lammasta ja nautaa. Ruokailun hinnaksi tuli kahdelta hengeltä 50€. Ruokapaikkaan vei 10 km pitkä kapea mutkitteleva tie, jonka varrella oli lampaita ja maaseutuasutusta sekä jylhiä vuoren rinteitä.

Osa porukasta ajeli syönnin jälkeen vielä mutkan Svolvaerissa, josta löytyi lähin kauppa (17 km).

Päivän ajomatka: Tjelsundbrua camping – Sildpollnes sjöcamp 133 km

Majoitus: Sildpollnes sjöcamp, 4 hengen mökki 1700 NOK (keittiö, makuuhuone, nukkuma-alkovi, vessa, suihku)

Päivä 4, torstai 28.6.

 

Aamu valkeni aurinkoisena ja yr.no lupasi myös aurinkoa koko reitin varrelle 

Lähdimme pienissä ryhmissä kohti 17 kilometrin päässä olevaa Svolvaeria, jossa sovimme kokoontumispaikaksi Shellin pihan. Pari pyörää vaati huoltotoimenpiteitä ja tiesimme Svolvaerissa olevan Bilteman, josta saisi tarvittavia osia. Juhan pyörän takarengas oli kulunut alkureissun aikana niin paljon, että uusi rengas oli myös toiveissa. Shellin pihalle päästessämme selvisi, että rengas löytyi tien toiselta puolelta, joten Juha meni vaihdattamaan rengasta ja toinen Juha lähti Biltemalle etsimään kadonneita sähköjä.

Juhan rengas saatiin vaihdettua Markon ja pyöräkuormaajan avustuksella, Kirsi ja Hansu toimivat työnjohtotehtävissä

Svolvaerissa vierähti pari tuntia, ja pääjoukko lähti jatkamaan matkaa. Juha jäi metsästämään sähköjä ja Marko ja Hansu jäivät hänelle seuraksi. Ajoimme Lofotkatedrallille ja otimme muutaman kuvan, kirkossa oli menossa hautajaiset, joten emme jääneet häiritsemään pidemmäksi aikaa.

Katedraalilta ajettiin reilut 10 km ja käännyttiin Henningsvaeriin, johon menevä tie oli ehkä upein pätkä koko reissussa. Kapea tie kiemurteli meren rantaa ja kallioiden välistä, matkalla oli myös kaksi yksikaistaista siltaa. Perillä odotti hurmaava kalastajakylä, jonka ympärillä oli meri ja saaria.

Pidimme kunnon tauon ja odotimme loputkin pyörät paikalle ja jatkoimme matkaamme. Seuraava kohde oli Viikinkimuseo Borgin kylässä. Maisemat muuttuivat vähän ennen Borgia vihreämmiksi ja nummimaisiksi. Museo oli hieno paikka, lippu maksoi 160 NOK kun meitä oli yli 12.

Viikinkimuseolta ajoimme Leknesiin, jossa kävimme kaupassa ja sieltä paikallisoppaiden Lenan ja Terjen opastamina Haukland beachille. Juha ja Ari kävivät uimassa, vesi oli +7 asteista.

Haukland beachilta ei ollut enää pitkä matka päivän määränpäähän Nusfjordiin, jonne saavuimme n klo 18.45. Nusfjord on entinen kalastajakylä, ja kalastusmökit rorbut on remontoitu majoituskäyttöön. Tie Nusfjordiin oli kapea ja mutkainen, matkaa E10-tieltä 6 km.

Majoituimme Nusfjordiin ja kävimme syömässä Restaurant Karolinessa, söimme mm. valasta ja turskan kieltä. Ravintola oli hintava, mutta makuelämys korvasi rahan menetyksen. Ilta korjailtiin pyöriä, yhden pyörän kaasari tulvi bensaa ja toinen ei ladannut. Yhdestä pyörästä oli päivän aikana lakannut starttinappi toimimasta ja se piti käynnistää monitoimityökalulla.

Päivän ajomatka: Sildpollnes sjöcamp – Svolvaer – Henningsvaer – Lofotr viikinkimuseo- Leknes – Haukland beach – Nusfjord 141 km

Majoitus: Nusfjord 4 h mökki 2400 NOK (keittiö, kaksi makuuhuonetta, vessa, suihku)

Päivä 5, perjantai 29.6.

Nusfjordissa satoi koko yön, mutta aamulla sade taukosi ja pääsimme ilman sadevarusteita matkaan. Matkaa Moskenesin satamaan oli 45 km ja koska lauttayhtiö myi ennakkoon vain 10 motoristilippua, olimme satamassa hyvissä ajoin, jotta loputkin ryhmästämme pääsisivät samalle lautalle. Lauttalippu maksoi noin 50€/pyörä ja kuski.

Lautta lähti klo 11.45 ja oli perillä Bodössä n klo 15.15. Lauttamatka meni syödessä ja levähdellessä. Lofoottien vuorenhuiput näkyivät pitkään horisontissa.

Yr.no kertoi, että sadetta olisi odotettavissa mantereella, mutta pääsimme alkumatkan kuivana. Vähän ennen Fauskea pysähdyimme pukemaan sadevarusteita päälle. Sade ei kuitenkaan yltynyt kovaksi missään vaiheessa, paikoin paistoi myös aurinko. Fauskessa kävimme kaupassa ja jatkoimme matkaa Saltdaliin, jonne saavuimme alkuillasta. Saltdal turistsenterissa oli myös huoltoasema, ravintola ja pieni kauppa.

Päivän ajomatka: Nusfjord – Moskenes satama 45 km

Lauttamatka Moskenes – Bodö 3,5 tuntia

Bodö – Saltdal turiscenter 117 km

Majoitus: Saltdal turistsenter 4 h mökki 1090 NOK (1 mh jossa kerrossänky, parivuode alhaalla ja yksi vuode ylhäällä, levitettävä sohva, keittiö, vessa, suihku)

2 h leirintämökki 600 NOK

Päivä 6, lauantai 30.6.

Starttasimme Saltdalista klo 10.00 aurinkoisessa säässä ja lähdimme matkaamaan kohti Ruotsin rajaa tietä nro 77. Osa porukasta lähti edeltä. Alkupätkä oli mahtava vuoristotie, jota pitkin ei ilmeisesti enää kauaa ajeta, vuoren läpi kun oli rakenteilla tunneli. Tie nousi ensin pitkään mutkitellen ylös, ja laski sitten alas laaksoon. Ruotsin rajan ylitettyämme tie kulki korkealla, erään navigaattorin mukaan ajoimme parhaimmillamme yli 600 metrin korkeudessa merenpinnasta. Maisemat muuttuivat pikkuhiljaa matkan edetessä tunturimaisemiksi ja lumiset vuorenhuiput jäivät taakse. Pysähdyimme Arjeplogissa tankkaamaan, ja paikalliset neuvoivat meitä kiertämään toista kautta Arvidsjauriin, lyhyemmällä reitillä kun oli tietöitä. Kiersimme pidemmän kautta ja kuulimme myöhemmin, että tietyöt eivät olleet haitanneet juuri ollenkaan ajamista.

En ole ikinä nähnyt niin paljon poroja noin lyhyellä matkalla kuin mitä kiertotien varrella oli, jouduimme pysähtymään reilun 100 km matkalla varmasti 10-15 kertaa kun porotokka oli tiellä.

Arvidsjaurissa söimme ja ajoimme Älvsbyyn, jossa koko porukka oli taas koossa. Puolet porukasta halusi vielä tehdä ylimääräisen 80 km:n koukkauksen Storforsenille ja puolet lähtivät jatkamaan Torniota kohti.

Ensimmäiset olivat perillä Torniossa klo 20.30 ja Storforsenin kävijät klo 23.20. Ari ajeli vielä suoraan kotiin Pudasjärvelle ja Ville meni siskonsa luo yöpymään, loput jäivät vielä yöksi Patokoskille ja Pekkarisille. Saunottiin ja ihmeteltiin hienoa reissua 

Päivän ajomatka: Satldal turistsenter – Arjeplog – Arvidsjaur – Älvsbyn – Tornio 562 km Storforsenilla käyneille 642 km

 

 

Sunnuntaiaamuna ensimmäiset etelässä asuvat lähtivät kotimatkalle jo klo 5 aikaan, ja melko moni ennen klo 8. Kaikki pääsivät ehjinä perille, ja kaikki reissun aikana rähjääntyneet pyörätkin olivat ajokuntoisia ja kestivät perille saakka.

Reissu oli ikimuistoinen monessa suhteessa. Pohjois-Ruotsin ja –Norjan sekä etenkin Lofoottien maisemat ovat henkeäsalpaavat, ja Lofoottien monimuotoisuus ihan mahtavaa. Meillä oli reissussa ihan älyttömän hyvä porukka, joka auttoi toisiaan, kaikilla säilyi fiilis hyvänä vesisateesta ja myrskytuulesta huolimatta, huumori kukki ja naurua riitti. Pitkään ja hartaasti suunnitellut reitit, majoituspaikat, tankkaukset ja ruokailut toimivat, eli sanonta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty tuli todistettua oikeaksi.

Bensa maksoi Norjan puolella noin 17-18 NOK /litra, Ruotsissa aika lailla saman verran kuin Suomessa. Tiet olivat pääsääntöisesti tosi hyvässä kunnossa ja liikennekulttuuri paljon parempaa ja reilumpaa kuin rakkaassa kotimaassamme. Tietöitä oli Abiskoon mennessä muutama lyhyt sorapätkä, muuten ajeltiin asfaltilla.

 

Omasta puolestani vielä kerran iso kiitos koko mahtavalle porukalle, oli ilo reissata kanssanne!

”Matkanjohtaja” Tiina